Webmagazine
Master Journalistiek VUB
2014-2015

Breaking News

vrijdag 27 maart 2015

Eéngemaakte digitale markt binnen Europa stap dichterbij



Hoge roamingtarieven, youtube-filmpjes die niet afspelen want ‘deze inhoud is in uw land niet beschikbaar’ en extra kosten bij online bestelde pakketjes met levering vanuit het buitenland. Het wordt stilaan duidelijk voor de Europeaan: op digitaal vlak is er van een eengemaakte markt geen sprake.

De Europese Commissie maakte er bij haar aantreden een prioriteit van om nog binnen deze ambtstermijn een eengemaakte digitale markt te realiseren. Vorige woensdag maakte ze bekend welke terreinen ze wil aanpakken, in de aanloop naar verdere besprekingen in mei.

Youtube-filmpjes en auteursrechten
Je netflix-account werkt niet als je in Italië op vakantie bent, je kindle die je via amazon.com bestelde, biedt geen Belgisch nieuws aan en je krijgt vaak de foutmelding ‘deze inhoud is niet beschikbaar in uw land’ op je scherm? Geo-blocking, het blokkeren van digitale inhoud over landsgrenzen heen, is het eerste punt dat de Europese Commissie wil aanpakken op weg naar een ééngemaakte digitale markt. 

Omdat de 28 landen van de Europese Unie allen andere regels hanteren inzake auteurs- en distributierechten, blokkeren ze bepaalde inhoud voor en van elkaar. Dat wordt voor elkaar gespeeld door bepaalde delen van IP-adressen te herkennen en zodoende toegang te weigeren. Veel gebruikers weten het probleem al te omzeilen door het gebruik van applicaties die een deel van het IP-adres veranderen, zodat de blokkering opgeheven wordt. Ook met digicorders wordt er gesjoemeld. Maar de grens met internetpiraterij is dun en volgens Andrus Ansip, de Europese vicevoorzitter voor de digitale eengemaakte markt, is het niet meer van deze tijd dat landen en bedrijven hun inhoud zo voor elkaar verborgen houden. 

Toch komt er tegenover dit in eerste opzicht nobel doel bezwaar. De SAA (Society for Audiovisual Authors), een lobbygroep die de belangen van auteurs van audiovisuele werken zegt te behartigen, formuleerde dat kleine auteurs de dupe zullen worden van een eengemaakt Europees beleid en het voordeel vooral naar grote Amerikaanse mediabedrijven zal uitvallen. Volgens hen moet Europa meer bijdragen tot de bescherming van auteursrechten. Ansip heeft het herbekijken van de auteursrechten in de EU-landen wel in zijn plan opgenomen. Ook is er angst dat consumenten in kleinere en armere landen meer zullen moeten betalen voor inhoud, omdat voor hen de prijzen zullen stijgen als de markt eengemaakt wordt. Dat melden bronnen binnen de Europese Commissie.

Buitenlandse leveringen en belastingen
Een derde terrein dat Ansip wil aanboren naast geo-blocking en auteursrechten, is dat van de e-commerce. Eerder maakte de EU al bekend dat maar 15 % van de Europeanen online leveringen durft te ontvangen over landsgrenzen heen, vanwege de extra hoge kosten. Soms overstijgen de aangerekende kosten zelfs de aankoopprijs van het product. Om de online handel een duwtje in de rug te geven, wil de commissie de regels in de afzonderlijke landen harmoniseren en pakketlevering efficiënter en betaalbaarder maken.

De verschillende belastingstarieven binnen de EU maken het vooral kleinere bedrijven moeilijk om grensoverschrijdende activiteiten te ontplooiien. Een vereenvoudiging dringt zich dus op en dit is het vierde terrein waar Ansip op korte termijn werk van wil maken.

Digitale samenleving
Op de lange termijn denkt de commissie met een eengemaakte digitale markt 340 miljard euro extra groei te realiseren en honderdduizenden jobs te creëeren. Europa moet een digitale samenleving worden en is de boot aan het missen, volgens Günther Oettinger, commissaris voor digitale economie en maatschappij: ‘Er is voor Europa bij de digitale revolutie geen voortrekkersrol weggelegd als we in alle 28 lidstaten verschillende regels hebben op het gebied van telecommunicatiediensten, auteursrechten, beveiliging van IT en gegevensbescherming. We hebben een Europese markt nodig waarop nieuwe zakelijke modellen kunnen gedijen, beginnende bedrijven kunnen groeien en het bedrijfsleven kan profiteren van het internet van de dingen.’ 

Dat het plan nog veel voeten in de grond heeft, beseft ook Ansip: ‘“Een eengemaakte digitale markt bouwen, is een moeilijke strijd. Maar we moeten ambitieus zijn zodat Europeanen fundamentele digitale vrijheden kunnen genieten.’” Het is nu wachten tot na de lobbyronde en de verdere besprekingen in mei om te zien wat Ansip ook werkelijk uit de brand heeft kunnen slepen.

0 reacties:

Een reactie posten