Webmagazine
Master Journalistiek VUB
2014-2015

Breaking News

vrijdag 27 maart 2015

Binnenkort kan winkelen zonder portefeuille

Na Colruyt springen nu ook andere supermarktketens op de nieuwe betaalhype


Spoedig hebben klanten van Colruyt geen contant geld of bankkaart meer nodig om hun favoriete aankopen te doen in de supermarkt. Begin deze maand introduceerde de Colruyt-groep namelijk een systeem waardoor klanten kunnen betalen met behulp van een smartphone. Tegen eind mei zou de digitale betaaltechniek beschikbaar zijn in alle winkels binnen de Colruyt-groep.

Begin september werd het project al voorgesteld, maar het betalingssysteem treedt pas eind mei in werking. Dan zullen klanten die hun inkopen doen bij één van de winkels binnen de Colruyt-groep, aan de kassa kunnen betalen met hun smartphone of tablet. Momenteel zit het project in een testfase bij een aantal winkels van Dreamland, Dreambaby en Colruyt die zich bevinden in de provincie Antwerpen. Ook op de Colruyt-website kan de consument al digitaal betalen.

‘Wij zijn ervan overtuigd dat er binnenkort een heel aantal banken en bedrijven gaan meedoen. Als we bij Colruyt willen blijven innoveren, is het belangrijk dat we het voortouw nemen in deze evolutie', klinkt het bij Geert Derom, persverantwoordelijke voor Colruyt. ‘Deze vorm van betalen is de toekomst. Meer en meer mensen gebruiken hun smartphone om allerlei zaken te regelen. Uit verschillende testen die we bij de Colruyt-groep hebben laten uitvoeren, blijkt dat zowel klanten als personeelsleden er heel positief op reageren. De eerste resultaten wijzen dan ook op een succes.’

‘Je hoeft eigenlijk je portefeuille
niet meer te nemen als je winkelt’

Derom is erg optimistisch over het project. 'Het is een snelle en eenvoudige manier van afrekenen’, zegt hij. 'Je hoeft eigenlijk je portefeuille niet meer mee te nemen als je winkelt. De feedback dat we de afgelopen maanden kregen, is zeer positief. We hebben er eigenlijk alle vertrouwen in dat we de juiste weg zijn ingeslagen.’

Betalen met de smartphone

Om te betalen met een smartphone moet de klant de app SEQR downloaden via de Apple Store of de Windows Phone Store. Via deze app stelt de consument zijn of haar rekeningnummer in. Aan de kassa wordt de code gescand en de pincode ingegeven zonder het gebruik van een kaartlezer. Daarna wordt het te betalen bedrag van hun bankrekening gehaald. De klant krijgt via zijn app een overzicht van alle betalingen die hij met de smartphone verricht heeft.

Colruyt ging voor het systeem in zee met de Zweedse firma Seamless. Het bedrijf stelt zijn betaaltechnologie beschikbaar in dertig landen en is daarmee de grootste speler binnen de huidige evolutie van digitaal betalen. Onder meer de fastfoodketen Mc Donald’s of het landbouwbedrijf Aveve maken in België al gebruik van de Zweedse technologie.

‘Seamless garandeert
lage transactiekosten,
zodat de prijzen 
gelijk blijven.’

Volgens Marcel Roelants, country manager bij Seamless, biedt SEQR alleen maar voordelen voor de klant. ‘De klant kan nu overal betalen zonder dat er nog een betaalkaart nodig is. Ons doel is dat consumenten binnenkort alleen hun smartphone moeten meenemen als ze hun inkopen doen.'

Veel waarnemers, zoals de economische nieuwswebsite Bloomberg, stellen zich nochtans vragen omtrent de veiligheid van zo’n betalingsapp. Roelants echter lacht deze aantijgingen weg. ‘De klant moet nog steeds gebruik maken van een persoonlijke pincode. Het principe is dus eigenlijk hetzelfde als met een bankkaart betalen, alleen veel eenvoudiger.’

Ook Geert Derom van Colruyt benadrukt hoe veilig het SEQR-systeem wel is. ‘Als we een nieuw systeem invoeren, en zeker voor betalingen, dan willen we er absoluut zeker van zijn dat alles in orde is. Een uitgebreide testronde werd eerst doorlopen, alvorens met de uitrol van start te gaan.’ Ook riskeert de klant geen extra kosten volgens Roelants: ‘Seamless garandeert lage transactiekosten, zodat de prijzen gelijk blijven.’

Doorbraak voor mobiel betalen?

Met de introductie van de digitale betaaltechniek in een grote retailwinkel lijkt mobiel betalen aan terrein te winnen. Zo maakte concurrent Albert Heijn begin dit jaar ook al bekend dat ze werken aan een mobiel betalingssysteem. Mensen kunnen via hun mobiele telefoon producten scannen die ze wensen te kopen, en ze daarna aan de kassa via een speciale scanner afrekenen.

Ook bij de Franse supermarktketen Carrefour zijn ze nu al een tijdje bezig met een nieuw digitaal betalingssysteem. ‘We werken met een NFC-verbinding’ klinkt het bij PR-verantwoordelijke Baptiste Van Outryve. NFC, of Near Field Communication, is uitgerust met Apple Pay, het smartphone betalingssysteem van de Amerikaanse electronicagigant Apple. ‘Voorlopig wordt onze NFC-verbinding enkel gebruikt om visakaarten te scannen, maar we verwachten dat Apple dit jaar zijn betalingssysteem introduceert. Ook dan kan je in Carrefour met je iPhone betalen.’ Hierna volgen wellicht andere smartphonemodellen.

Seamless verklapte reeds aan de financiële krant De Tijd dat hun systeem niet alleen zal gebruikt worden in winkels van de Colruyt-groep. ‘We hebben inderdaad met andere ketens gepraat. Er is nog niks getekend, maar er is wel degelijk interesse’ klonk het toen bij Roelants.


0 reacties:

Een reactie posten